Alleen investeringen die strikt noodzakelijk zijn, zullen nog uitgevoerd
worden. Dat staat in een brief die Verkeersminister Camiel Eurlings maandag
naar de Kamer heeft gestuurd.

Zo schuift Schiphol onder andere de uitbreiding van het terminalgebouw op de
lange baan. Die bezuiniging vormt de bulk van de 1 miljard euro. De
terminalcapaciteit zou flink uitgebreid worden aan de zuidzijde, met
bijbehorende bagagefaciliteiten.

De expansie wordt "op grond van de huidige marktverwachting in principe
uitgesteld tot na 2014”, schrijft Eurlings. Het kabinet stelde Schiphol bij
het schrappen van de vliegtaks als voorwaarde dat het bedrijf zelf flink in
de kosten moest snijden.

Een investering van 800 miljoen euro in de uitbreiding van het huidige
bagageafhandelingssysteem is de enige forse investering die wel doorgaat.
Daarmee is Schiphol al halverwege.

Luchthaventarieven gehandhaafd
De nationale luchthaven maakte eerder al bekend dat de luchthaventarieven
komend jaar niet verhoogd worden. Daardoor zullen de inkomsten volgend jaar
volgens huidige schattingen ongeveer 56 miljoen euro lager zijn. De al
aangekondigde reorganisatie, waarbij het personeelsbestand met 25 procent
wordt teruggebracht, kost de luchthaven ongeveer 50 miljoen euro.

Niet meer op een na duurste
Op dit moment neemt de luchthaven een vijfde positie in voor wat betreft het
kostenniveau. Dat blijkt uit een recent onderzoek naar de kosten van de
grotere Europese luchthavens, dat Eurlings in zijn brief aanhaalt.

Vorig jaar zomer was Schiphol nog de op een na duurste luchthaven na Londen
Heathrow. De positieverbetering van Schiphol is voornamelijk te danken aan
het schrappen van de vliegtaks en deels aan het bevriezen van de
luchthaventarieven. Nu zijn Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Londen
Gatwick duurder dan Schiphol.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl